Je hebt geen drukke deadlines. Je leven loopt “zoals het hoort”. Misschien zeggen mensen zelfs: “Je hebt alles toch goed voor elkaar?” En tóch voel je je…moe, leeg en afwezig.
Alsof je batterij nooit écht oplaadt. Als je dit herkent, weet dan dat je echt niet de enige bent. Steeds meer vrouwen ervaren deze stille vorm van vermoeidheid een gevoel dat moeilijk uit te leggen is, maar alles overheerst. In deze blog ontdek je wat er écht achter zit én hoe je weer energie en verbinding met jezelf krijgt.
De onzichtbare vermoeidheid: als je lichaam “nee” zegt.
Deze vermoeidheid los je niet op met een goede nachtrust. Het is een diepere vorm van uitputting die ontstaat wanneer je te lang over je grenzen heen bent gegaan, emoties hebt weggestopt, continu “aan” staat voor anderen of jezelf onderweg bent kwijtgeraakt. Je lichaam kan lang doorgaan. Eerst fluistert ze… door kleine signaaltje.
“Maar er is toch niks mis?” waarom je je juist dán zo voelt
Veel vrouwen voelen zich schuldig: “Ik mag me niet zo voelen. Anderen hebben het veel zwaarder.” “Ik moet me niet aan stellen, gewoon doorgaan”. Maar dit doorgaan maakt het probleem juist groter. Want het gaat niet over je agenda of over de drukte van je dag. Het gaat over wat je van binnen draagt: onuitgesproken emoties, de verantwoordelijkheden die je altijd hebt opgepakt, je voortdurend moeten aanpassen of geen ruimte voor je eigen behoeften
Je hoofd zegt: alles is goed. Maar je lichaam en systeem zeggen iets anders.

Emotionele en energetische overbelasting (de verborgen oorzaak)
Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat je uit meer bestaat dan alleen je lichaam en je gedachten. Naast het fysieke en mentale deel van jezelf, heb je ook een energetische laag. Juist daar kunnen ervaringen, emoties en spanningen worden opgeslagen, soms zonder dat je je daar bewust van bent. Wanneer je aandacht geeft aan je energie, ontstaat er ruimte voor meer rust, balans en verbinding met jezelf.
Herken jij dit?
- Je geeft veel aan anderen en cijfert jezelf weg
- Je bent gevoelig en invoelend
- Je voelt stemmingen feilloos aan
- Je zorgt altijd voor anderen
Dan neem je vaak onbewust energie over.
Dit kan zich uiten in:
- moe wakker worden
- een zwaar of leeg gevoel zonder reden
- moeite hebben om op te laden
- het gevoel dat je “uit” staat
Je energie stroomt naar buiten, maar wordt niet aangevuld. En dat put je uit.
De vicieuze cirkel van altijd doorgaan
Misschien herken je het wel. Je voelt dat je moe bent, leegloopt of niet helemaal lekker in je vel zit.
Maar in plaats van rust te nemen, ga je juist harder werken. Je zet nog een stap extra, probeert alles onder controle te houden en doet nóg meer je best.
Want ergens hoop je dat het dan beter wordt.
Dus je blijft doorgaan.
Je past je aan.
Je zet anderen op de eerste plaats.
Je negeert de signalen van je lichaam.
En je schuift je eigen behoeften steeds verder naar de achtergrond.
Totdat er een moment komt waarop je merkt dat het niet meer gaat zoals vroeger.
Je wordt moe wakker, zelfs na een nacht goed slapen.
Je hebt minder energie voor de dingen waar je ooit van genoot.
Je voelt je sneller geïrriteerd, emotioneel of uitgeput.
En misschien het pijnlijkste van alles: je hebt het gevoel dat je jezelf ergens onderweg bent kwijtgeraakt.
Ik zie dit regelmatig terug bij de mensen die mijn praktijk bezoeken. Sterke mensen. Zorgzame mensen.
Mensen die jarenlang hebben geleerd om door te zetten en voor iedereen klaar te staan.
Mensen die zo gewend zijn geraakt aan geven, dat ze bijna vergeten zijn hoe het voelt om zelf ontvangen.
Wat veel mensen niet beseffen, is dat overbelasting niet van de ene op de andere dag ontstaat. Het bouwt zich langzaam op. Laagje voor laagje.
Tot je lichaam, je emoties en zelfs je energieveld aangeven dat het genoeg is geweest. En nee, dat is geen zwakte. Het is geen teken dat je gefaald hebt. Het betekent niet dat je niet sterk genoeg bent. Het is een liefdevolle, maar duidelijke boodschap van jezelf. Een uitnodiging om stil te staan. Om weer te luisteren naar wat jij nodig hebt. Om niet nóg harder te gaan rennen, maar juist naar binnen te keren.
Want soms ligt de oplossing niet in meer doen. Soms ligt de grootste kracht juist in het durven stoppen, voelen en kiezen voor jezelf en beschermen tegen verdere overbelasting.
Hoe kom je uit deze vermoeidheid en leegte? (4 stappen)
Herstel begint niet met nóg harder je best doen. Het begint niet met een volle agenda, meer discipline of jezelf vertellen dat je gewoon even moet doorzetten. Echt herstel begint met vertragen. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar voor veel mensen is het juist het moeilijkste wat er is. Zeker als je gewend bent om sterk te zijn, voor anderen te zorgen en altijd maar door te gaan. Toch is vertragen vaak de eerste stap terug naar jezelf.
1. Erken hoe je je voelt
De eerste stap is eerlijk zijn naar jezelf.
Niet zeggen dat het “wel meevalt”.
Niet doen alsof je nog voldoende energie hebt.
Niet blijven hopen dat het vanzelf overgaat.
Sta jezelf toe om te erkennen dat je moe bent. Dat je leeg bent. Dat je behoefte hebt aan rust.
Pas wanneer je accepteert waar je nu staat, ontstaat er ruimte om te herstellen.
2. Van hoofd naar lichaam
Je lichaam spreekt voortdurend tegen je. Alleen zijn we vaak verleerd om te luisteren. Vermoeidheid, spanning in je schouders, hoofdpijn, onrust, slecht slapen of een gevoel van constante uitputting zijn niet zomaar klachten. Het zijn signalen dat je lichaam aandacht nodig heeft. In plaats van deze signalen weg te drukken, kun je jezelf afvragen:
“Wat probeert mijn lichaam mij eigenlijk te vertellen?”
Vaak zit daar meer wijsheid in dan we denken.
3. Laat los wat je niet meer dient
Wanneer we lange tijd over onze grenzen heen gaan, raken we niet alleen onze energie kwijt, maar ook het contact met onszelf.
Wat geeft jou rust?
Waar word jij blij van?
Wat heb jij op dit moment nodig?
Dat hoeven geen grote veranderingen te zijn. Soms begint het met een wandeling in de natuur, een moment van stilte, een meditatie of simpelweg een kop thee zonder afleiding.
Juist in die kleine momenten ontstaat er weer ruimte om jezelf te voelen.
4. Herstel je energie (ook energetisch)
We bestaan niet alleen uit een lichaam en gedachten. Ook energetisch kunnen we uitgeput raken. Stress, emoties, onverwerkte ervaringen en de constante druk van het dagelijks leven kunnen ervoor zorgen dat je energie niet meer vrij stroomt. Je kunt dan het gevoel krijgen dat je vastloopt, leegloopt of steeds minder verbinding voelt met jezelf.
Door bewust aandacht te geven aan je energetische welzijn, bijvoorbeeld met Reiki, meditatie of andere vormen van energetische therapie, kun je weer thuiskomen bij jezelf en ruimte creëren voor herstel op een diepere laag.
Waarom energetisch werk je kan helpen (zoals Reiki)
Soms kom je op een punt waarop je voelt: “Ik kom hier alleen niet meer uit.”
En dat is oké. Energetisch werk kan je helpen om:
- diepe spanning los te laten
- je energie weer in balans te brengen
- verbinding met jezelf te herstellen
- rust en helderheid te ervaren
Het is geen snelle oplossing.
Maar wel een zachte en krachtige manier om thuis te komen bij jezelf.
Herken jij jezelf hierin? Dit is jouw moment
Voel jij je al langere tijd:
- moe zonder reden
- leeg of afgevlakt
- uit verbinding met jezelf
Dan probeert je lichaam je iets te vertellen.
Misschien is dit het moment om niet langer door te gaan…maar voor jezelf te kiezen.

Boek een sessie en herstel je energie
Je hoeft hier niet alleen doorheen. Tijdens een persoonlijke sessie help ik je om:
- spanning los te laten
- je energie weer te laten stromen
- rust en balans te ervaren
- weer verbinding te voelen met jezelf
Je bent welkom precies zoals je nu bent.
Plan hier jouw sessie
Voel je je moe en leeg zonder reden? Ontdek de oorzaak en hoe je jouw energie en balans terugkrijgt. Boek een sessie.
Wil je graag je systeem laten ontspannen? Plan dan een reiki sessie
Wil je graag je systeem op diepere lagen aan pakken? Plan dan een Mahatma sessie
Ieder jaar geef ik de groep sessie Ki No Nagare, een vierdelige energetische reis.
Wil je meer weten over mijn groep sessies volg dan de link


